Chystáte se koupit Porsche ?

06.04.2023

Proč potřebujeme drahé věci ?

Tento příběh nebude primárně o chemii, ale o tom, jak velmi drahé věci mohou posouvat dopředu náš vývoj. Možná, že se řada z vás teď trošku zarazila co tím chci říci a co tím myslím, ale vysvětlení se dozvíte v následujícím textu.

Jak už jsem možná zmínil, strávil jsme nádherných 10 let ve firmě, které vyráběla speciální laky a finiše, které se široce používají také v automobilovém průmyslu. Příběh, který chci zmínit, začal před relativně mnoha lety, kdy Porsche 🚘 přišlo s nápadem, že jejich interiéry by mohly být běloskvoucí a atraktivní pro jejich rozmazlené klienty 😜. Nápad to je určitě dobrý, když si uvědomíme, že za podobný luxus si žadatel rád připlatí, ale velmi obtížně splnitelný, když si uvědomíme jak obtížné bude udržet ten bělostný povrch čistý v prostředí jakým je automobilový interiér 🤔.

Kdo z nás v autě někdy nejedl čokoládu, kdo z nás tam nepil Colu nebo kafe, kdo z nás tam něco nerozlil nebo něco nepotřísnil kečupem, hořčicí, zmrzlinou🍦 nebo já ještě nevím tím dalším 👀? Víte také, že barvivo indigo z našich džínsů má skvělou schopnost změnit světlou barvu našeho sedadla ? Dovedete si představit, že někdo musí vymyslet lak, nátěr nebo prostě finiš, který ochrání ta sedadla z pravé kůže proti všem těmto produktům ?

Mohu vás ubezpečit, že po podobném zadání se rozjede celá mašinérie výzkumu, testů, zkoušek, a konzultací, které trvají řadu měsíců nebo i let, podílí se na nich spousta lidí a je v konečném důsledku velmi drahá. Nicméně je pravdou, že po určité době jsme byli schopni nabídnout finiš, který byl produktem projektu nazvaném "easy clean", což znamenalo, že po zašpinění bylo možno sedadla speciálními prostředky vyčistit. Životnost tohoto projektu byla několik let a jelikož vývoj a požadavky zákazníků mají svou dynamiku, tak nebylo překvapením, že dalším požadavkem bylo ať se sedadla nejenom dobře čistí, ale ať se raději vůbec nešpiní. Nastartoval se tím projekt nazvaný "stay clean" a jeho obsah je každému z vás určitě jasný. Celá popsaná mašinérie se rozběhla znovu a také dospěla to zdárného konce a byla ještě možná dražší než ta předchozí.

Jsem přesvědčen o tom, že podobné případy jsou motorem našeho rozvoje, protože materiály, primárně vyvinuté třeba ve zmiňovaném projektu "easy clean", byly později z malými obměnami uplatněny třeba při ochraně povrchů vašich kožených sedaček, které můžete mít ve svých domácnostech. Jinými slovy řečeno, movití klienti Porsche zaplatili vývoj materiálů, které pak dosáhly širokého využití pro velký počet dalších lidí ve zcela jiných aplikacích. Takže odpověď na mojí otázku v nadpise je jednoduchá, ano, drahé věci potřebujeme, protože tímto způsobem přinášejí prospěch pro široké vrstvy lidí. A neplatí to jen o "chytrých" a tudíž drahých materiálech, stejně tak bychom si měli vážit chytrých a v důsledku toho také bohatých lidí, protože to jsou ti, kteří nás všechny posouvají kupředu.